Najbolja poslovna praksa je kada je firma stalno na istoj adresi, naročito kada je maloprodaja u pitanju, jer kupci tačno znaju gde se radnja nalazi. Međutim, ponekad se dešava da firma promeni lokaciju na kojoj je maloprodaja zbog očekivanog boljitka u poslovanju na drugoj lokaciji. Postavlja se pitanje šta treba uraditi sa fiskalnim uređajem i na koji način se obaveštava Poreska uprava o toj promeni?

U slučaju preseljenja maloprodaje poreski obveznik je dužan da o tome obavesti Poresku upravu, podnošenjem obrasca PGJO za svaki poslovni prostor i poslovnu prostoriju pojedinačno. Čak i kada dođe do promene delatnosti takođe postoji obaveza obaveštavanja Poreske uprave. Naravno, ove promene se prvo registruju u APR a onda, najkasnije 24 sata pre promene, treba elektronskim putem obavestiti Poresku upravu.

Bezbedonosni element sadrži, pored jedinstvene oznake poslovnog prostora, adresu poslovnog prostora, odnosno maloprodajnog objekta i taj podatak se ne može samostalno menjati bez promene bezbednosnog elementa. Ovo je važno znati da ne može serviser fiskalnog uređaja na Vašu inicijativu da promeni adresu u fiskalnom uređaju, već se mora ispoštovati zakonska procedura.

Stoga je postupak, u slučaju preseljenja maloprodaje, a pre samog postupka preseljenja, sledeći:

  • Izvršiti promenu adrese maloprodajnog objekta na APR i istovremeno
  • podneti Obrazac PGJO sa budućim datumom otpočinjanja prometa na malo, koji je istovremeno i datum promene adrese
  • podneti zahtev za izdavanje novog bezbednosnog elementa, preko obrasca ESF, za novi poslovni prostor
  • obrisati stari poslovni prostor iz evidencije Poreske uprave podnošenjem Obrascca PGJO sa opcijom „brisanje iz registra“
  • opozvati prethodni bezbedonosni element koji se koristio u prethodnom maloprodajnom prostoru, podnošenjem Obrasca ESF i vratiti ga Poreskoj upravi u filijali u kojoj se obavlja delatnost.

Veoma je važno voditi računa o rokovima, jer Poreska uprava ima rok od sedam dana, od dana podnošenja prijave, da generiše nov bezbedonosni element i obavesti korisnika da može da ga preuzme.

U slučaju više sile (zemljotres, poplava, požar i slično) obveznik fiskalizacije je dužan da obavesti Poresku upravu elektronskim putem najkasnije 24 sata po saznanju o nastanku promene, bez obzira na to što je nastanak više sile javno dostupna informacija.

Zakon o fiskalizaciji ("Sl. glasnik RS", br. 153/2020 i 96/2021

Član 9

„Obveznik fiskalizacije dužan je da, pre početka korišćenja elektronskog fiskalnog uređaja za izdavanje fiskalnih računa, Poreskoj upravi elektronskim putem dostavi podatke o poslovnim prostorima i poslovnim prostorijama u kojima će koristiti elektronski fiskalni uređaj, i to za svaki poslovni prostor i poslovnu prostoriju odvojeno.

U slučaju promene podataka iz stava 1. ovog člana po pojedinačnom poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, a naročito ako delatnost prestane da se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji ili dođe do promene delatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, obveznik fiskalizacije dužan je da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata pre nastanka promene.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, u slučaju promene podataka iz stava 1. ovog člana do kojih je došlo usled okolnosti koje ne zavise od volje obveznika fiskalizacije, obveznik fiskalizacije je dužan da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata po nastanku promene.

Nakon prijema podataka iz stava 1. ovog člana, Poreska uprava je dužna da generiše jedinstvenu oznaku poslovnog prostora i poslovne prostorije, koja će se koristiti u elektronskom fiskalnom uređaju.“

Izvor: Paragraf Lex

https://www.paragraf.rs/

#fiskalni račun